Sürekli Geliştirme Tekniği:
"PDCA" = "PUKÖ" Döngüsü (The Shewhart Cycle)
PDCA döngüsü, kalitede sürekli geliştirmeye yönelik sistematik bir yaklaşımdır.Uygulama adımları:
1- Sürekli geliştirme için bir yaklaşımın planlanması.
2- Planlanmış aktivitelerin uygulanması.
3- Sonuçların kontrol edilmesi.
4- Sonuçlara göre önlem alınması.
Fikir Üretme Teknikleri:
1- Beyin Fırtınası(Brainstorming)
Spesifik bir problem ya da konu hakkında fikirler listesi üretmek için kullanılan bir grup tekniğidir Uygulama adımları:
1- Oturuma başkanlık edebilecek bir başkan belirlenir.
2- Oturumun konusu açık bir şekilde izah edilir.
3- Görüşülecek konu herkesin görebileceği bir yere yazılır.
4- Gruptaki herkes sırayla konu hakkındaki düşüncesini söyler.
5- Mümkün olduğunca az düzeltme yapılarak, düşünceler alt alta yazılır ve numaralandırılır.
6- Hiçbir düşünce üzerine tartışma yapılmamalı ve fikirlere müdahale edilmemelidir.
7- Mümkün olduğunca herkesin katılımı sağlanmalıdır.
8- Gruptaki herkesin "PAS" geçmesiyle oturum sona erer.
9- Oluşturulan fikirler listesi bir kağıda kaydedilir.
2- Beş''Neden''
"Sürekli olarak "NEDEN" sorusu sorularak bir problemin "Kök Sebebleri"ni araştıran bir tekniktir.Uygulama adımları:
1- Problem spesifik bir şekilde açıklanır.
2- Neden olduğu sorulur.
3- Eğer cevap kök bir sebebi açıklamıyorsa tekrar "neden" diye sorulur.
4- Problemin kök sebebi bulunana kadar "neden" sorusuna devam edilir.
Not : Problemin kişiden kaynaklanan tarafından çok süreç üzerinde yoğunlaşması yararlı olacaktır.
Karar Verme Teknikleri:
1- Çoktan Seçmeli:
Fikir üretme teknikleri ile üretilen fikirleri listesindeki, en önemli düşüncelerin belirlenmesi için kullanılan bir grup tekniğidir.Uygulama Adımları:
1- Her üyeye yaklaşık olarak, listedeki madde sayısının yarısı kadar "oy" verme hakkı tanınır:
2- Her üye sahip olduğu oy sayısı kadar, önemli gördüğü düşünceye oy verir.
3- Oylanan her maddeye bir çetele konur.
4- En çok oyu almış olan ilk 5-6 madde belirlenir.
2- Nominal Grup Tekniği
Bir grubun tüm üyelerinin, kararlarını kullanarak belirlenmiş olan "Yeni Fikirler" listesini öncelik sırasına göre listelemeye yarayan bir metottur. Uygulama adımları:
1- Listedeki her bir fikir için bir harf belirlenir.
2- Gruptaki her üye, belirlenen bu harfleri bir kağıda yazar.
3- Her üye kendi önceliğini kullanarak, öncelikli listesini oluşturur.
4- Üyelerin oluşturmuş olduğu bu listeler derlenerek, en yüksek öncelikli ve en düşük öncelikli fikirler belirlenir .
3- Hedef Saptama(Benchmarking – Kıyaslama)
Bir organizasyondaki süreçleri, bir başka organizasyondaki benzer süreçlerle karşılaştıran bir ölçüm metodudur.Uygulama adımları:
1- Hem organizasyonunuz hem de sizin için en önemli olan süreci ve o sürecin ölçüm kriterlerini belirleyiniz.
2- Belirlemiş olduğunuz süreci kullanan organizasyonların bir listesini oluşturun.
3- Her bir organizasyondan edineceğiniz spesifik bilgi tiplerini belirleyerek, bilgi toplamak için organizasyonlarla temas kurun.
4- Toplamış olduğunuz bilgileri derleyerek, süreç ölçüm kriterleri sonuçlarını iyiden kötüye doğru sıralayın.
5- Sürecinizi, en iyi ve en kötü durumla karşılaştırarak, farklılıkları belirleyiniz·
Problem Analiz Teknikleri
1- Akış Diyagramı
Birsürecin ana basamaklarını grafiksel olarak gösteren bir yöntemdir.Uygulama Adımları:
1- Süreci tanımlayın ve sürecin başlangıç ve bitiş noktasını belirleyin.
2- Sürecin yürürlükte olan halini, başlangıçtan bitime kadar tüm safhalarını, uygun semboller kullanarak çizin.
3- Sürecin sizce en ideal ve en etkili olabilecek şeklini çizin.
4- Yürürlükteki süreç akış diyagramı ile, ideal süreç akış diyagramını karşılaştırın.
5- İki akış diyagramı arasındaki farklılıkları belirleyerek bu farklılıkları ortadan kaldıracak düzenlemeleri yapın.
6- Farklılıklara neden olan problemler ortadan kaldırıldıktan sonra, yeni süreç akış diyagramını çizin.
2- Sebeb-Sonuç Diyagramı(Balık Kılçığı Diyagramı)
Analiz edilen problem, objektif, amaç vs. İle bunları etkileyen faktörler arasındaki ilişkiyi grafiksel olarak tasvir eden bir metottur. Balık Kılçığı veya Ishikawa Diyagramı da denir.Bu metot;
- Olumlu veya olumsuz bir probleme ya da bir çıktıya neden olan faktörleri belirler.
- Sık sık şikayet ve konu dışı tartışmalara meydan vermeksizin spesifik bir konu üzerinde yoğunlaşmayı sağlar.
- Problemin kök sebeplerini belirlemede planlı bir yaklaşım kullanır.
- Yeterli veriye sahip olmayan bölgeleri tanımlar.
Uygulama Adımları:
1- Analiz edilecek olumlu ya da olumsuz nesne diyagramın sağ tarafındaki kutu içine yazılır.
2- Problem üzerinde etkisi olan kategoriler belirlenir.
3- Fikir üretme teknikleri de kullanılarak, her bir ana kategorideki faktörler ve alt faktörler belirlenir.
4- Tekrarlanan alt faktörler ve verilere dayanan, etkisi büyük olan faktörler belirlenir.
5- Listeleme önem sırasına göre düzenlenir.
NOT : Sebep – sonuç analizinde, olumsuz objektif yerine olumlu objektif kullanmak daha yararlı
olur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder