4) Denetim ve Performans Ölçümü İmkanı
Bütçeleme denetimin en önemli aracıdır.Departmantal bazda giderler ve maliyetler ile gelirler tahmin edildiğinden, hangi departmanın ne kadar performans göstereceği, yapılacak firmalar arası kosolidasyon ile grup şirket performansları ölçülebilmektedir. Bütçe döneminin her aşamasında ise bu performans ölçümleri yapılan Kontroller (Denetimler) vasıtasıyla yerine getirilebilmektedir.
Qualis Budget ile yapılan bütçeleme çalışmalarının her aşamasında tahmini ve gerçekleşen değerleri SQL veri tabanı üzerinde, detaylı raporlama özelliğiyle denetimler sık aralıklı, aşamalı ve detaylı yapılabilmektedir.
5) Revizyon İmkanı
Şirketlerin yapmak istedikleri yatırımlardan, faaliyet gösterdikleri alanlara ve hatta şirket içi görev dağılımlarına kadar olan tüm kararlar yapılacak ciddi bir bütçeleme çalışması ile organize edilir. Gerçekleşen değerlerin alınması ile hızlı ve detaylı revizyon yapmak, firmaların maksimum düzeyde verimli faaliyet gösterme imkanı sağlar.
Qualis Budget’in otomatik revizyon imkanı taşıması, hız/verimlilik dengesinin kurulmasında önemli bir faktör olmaktadır.
Bütçe Oluşturma Aşamaları ve Bütçe Segmentleri:
Yapılan bütçeleme çalışmaları, şirketlerin tüm aktivitelerini kapsayacak ve bunları planlayacak şekilde oluşturulmalıdır. Bu nedenle yapılan çalışmanın bir metodolojisi oluşturulmalı ve aşamalar itibariyle tamamlanmalıdır. Bütçelerin bir kısmı ancak diğer bir kısmının tamamlanması ile yapılandırılabildiğinden, birbirini takip eden bir süreç içerisinde çalışmalar yürütülmelidir.
Bütçeleme çalışması yönetimin oluşturacağı bir program esasına göre planlanmalı ve denetlenmelidir. Yönetimin alacağı kararlar, oluşturacağı politikalar ve tahmin edeceği ekonomik koşullara bir bütün olarak bakılması gerektiği halde, aşamaları teker teker oluşturmakta yarar bulunmaktadır. Esasında bir sonraki aşamanın planlanmasının geriye dönük olarak oluşturulmuş olan aşamaları da değişikliğe uğratacak etkileri olabileceği göz önünde bulundurulmalıdır.
Üretim faaliyetinde bulunan bir kuruluş için örnek bir uygulamada aşamalar şu şekilde oluşturulabilmektedir;
1. Faaliyet Bütçesi
a. Satış Bütçesi Tahminleri
b. Üretim Tahminleri
c. Faaliyet Giderleri Bütçesi
d. Gelir Tablosu’nun Bütçelenmesi
2. Sermaye Maliyetinin Bütçelenmesi
3. Finansal Bütçe
a. Nakit Akış Bütçesi
(a) Tahsilatların Planlanması
(b) Ödemelerin Planlanması
(c) Nakit Fazlası veya Açığı
(d) Finansman
b. Bilanço’nun Bütçelenmesi
Aşağıdaki şekilde de görüleceği üzere nihai bütçe’nin oluşumu için aşamalar itibariyle ayrı ayrı kısmi bütçeler oluşturulmaktadır ve kendi aralarında bir etkileşim de sözkonusudur. Bu aşamalar departmantal bazda da ayrışıma uğramaktadır.
Qualis Budget’i kullanacak olan bütçe sorumlusu, şirketin faaliyet gösterdiği konu ve bütçelenmesi gereken alanlara göre tanımlamalar yapabilmekte, metodolojisini kendisi oluşturup uygulayabilmektedir. Temel bütçe dışında oluşturacağı senaryolar ile de alternatif durumlara göre hareket edebilmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder