Bölgesel Olarak Kullanılan Sosyal Ağ Siteleri

Sosyal paylaşım siteleri kavramını en çok pekiştiren site Facebook olmuştur. Dünya çapında bir site görünümüne kavuştuktan sonra belkide şu andaki yeni tasarımın bir önceki hali kullanıcıları ve hızlı basit kullanım açısından patlamayı yaşattı. Bu yazıma Facebook’a değinerek başlamamın sebebi konunun en büyük muhattabı olmasıdır.

Ülkeler bazında internet kullanıcılarını hangi sosyal ağ sitelerini kullandığına bakacağız. Bir Facebook birde Google’ın türk mühendisinden güney amerikayı kasıp kavuran Orkut bir diğer Amerikalı MySpace hepsi bir arada ama hepsi de internetin kızışan piyasasında, başarının sırrı ise ayrıntılarda gizli olduğunu artık biliyoruz.

Hangi bölgede ve ülkede hangi sosyal ağ siteleri kullanılıyor bunlara göz atalım. İlk olarak Güney ve Kuzey Amerika’dan başlayalım. Teknoloji devlerinin anayurdu Amerika’da müthiş bir MySpace kullanımı var. Onu yine aynı oranda takip eden Facebook. Ama ciddi bir Myspace kullanımı mevcut.

Bir not düşmem gerekiyor aslında buraya, MySpace’ın bu başarısı karşısında birçok şirket, MySpace ile balıklamasına bir rekabete girmeye cesaret edemiyor. Bunun yerine bu şirketler pazarda niş (spesifik bir kesim) bulmaya çalışıyorlar ve hala bu konuda bir şansları olduğunu düşünüyorlar. Paralar da bunu başarabilmek adına harcanmaya devam ediyor. Burada kilit nokta ise insanlara sosyal içerikli hizmet ve fırsatların, bunların dışında kalan bir takım çekici özelliklerle birlikte sunulacağı siteler hazırlamak.

Kuzey Amerika’da ise ciddi bir Facebook kullanım potansiyeli var. Canada bir anlamda Facebook kullanımı ile California’daki MySpace merkezine göz kırpıyor.

Google’ın sosyal ağ sitesi Orkut ise Latin Amerika ülkelerinde ciddi bir kullanımı söz konusu. Brezilya, Arjantin gibi sosyal paylaşım sitelerine olan ilgide Orkut ön sırayı alıyor. Zaten Orkut’un en başarılı olduğu ülkeler ve bölgeler buralar. Bir diğerleride onlarada aşağıya doğru karşımıza çıkacak olan Asya ülkelerinden Hindistan, Pakistan gibi ülkeler.

Güney Amerika’nın belli bir kısmı daha doğuda yer alan Peru bir diğer bu alandaki site olan Hi-5’i aktif olarak kullanıyor. Amerika demişken biraz daha aşağıya inip Meksika’yı unutmak olmaz. Onlarda Hi-5’i en aktif kullanan ülkeler arasındalar.

Ve gelelim Türkiye’nin de içerisinde yer aldığı Avrupa’ya. Baştan söyleyeyim Facebook fırtınası burada da devam ediyor. Tabi –ki önemli olan Avrupa ülkelerinden bazılarının kendi sosyal ağ sitelerini popüler olarak kullanması bu alandaki rakabetin önemini ortaya koyuyor. Alt resimde Avrupa’yı görüyorsunuz. Mavi olarak en dikkat çekici ülke Rusya Federasyonu. Rusya özellikle kendi sosyal ağ sitesini çıkarmış olmanın verdiği rahatlıkla V Kontakte adlı sitelerini kullanıyor.

Yine İspanya’da Tuenti adlı sosyal ağ sitesi aktif olarak kullanıyor. Fransa Skyrock adlı resim, video paylaşımı ağırlıklı sitesiyle bu alanda ülkelere karşılık veriyor bir anlamda. Litvanya’da aynı şekilde One.lt adındaki arkadaşlık sitesiyle bu alanda yer alan ülkelerden birisi. İngiletere’de Facebook kullanımı oldukça fazla. İngiltere’nin komuşusu bilişim şirketlerinin Avrupa’daki genel merkezleriyle adından söz ettiren İrlanda’da ise Bebo sosyal ağ sitesi aktif olarak kullanılıyor. Polonya’da yine ülkenin kendi resmi dilinde yayın yapan yerli üretim bir sosyal ağ sitesi dikkat çekiyor Grono adlı sitesi kullanıcılar arasında aktif olarak kullanılıyor.

Ve geliyoruz Orta Doğu Afrika ülkelerine. Yine haritadan belli olduğu gibi ciddi bölgede ciddi bir Facebook kullanımı söz konusu. Haritada dikkat çekici önemli noktalardan birisi bölgenin sosyal ve ekonomik bir sıkıntı içerisinde olması gri renkli ülkelerdeki bırakın internet’i bilgisayar kullanımı oranları bile çok düşüktür. Yanlızca resmi devlet kurumlarında bilgisayarların uluslararası konulardaki iletişimleri için kullanılıyor. Bölgede Facebook kullanan ülkeler Libya, Mısır, Sudan, Tunus, Tanzanya, Kenya, Morocco, Arabistan, Yemen, Nijerya, Güney Afrika, Madacascar.

Sarı renkli dikkat çeken site İran’dan arapça içeriğiyle Cloob.com Bu site İran ile sınırlı kalmamış ve özellikle kendine Arabistan gibi ülkelerden de belli bir kullanıcı oranı çekmeyi başarmış. İran devlet yönetimi belli dönemlerde internet’te sosyal ağ sitelerinin içeriklerinde dini yönden uygun bulmayıp erişime kapattığı dönemlerde kullanıcılar Cloob’a yönelmek durumunda kalıyorlar. Çünkü bölgede Orkut kullanımıda var ancak ülke bazında bir hizmet olması dolayısıyla site editörleri dini yönden ve şeriat kanunlarına uygun olmayan içeriklere titiz davranmaya özen gösteriyorlar. Afrika’da yine bir popüler sosyal ağ sitesi Hi-5’de var. Hi-5 kullanan ülkeler de Mozambik, Angola, Kamerun, Senegal, Burkina Faso. Şimdi sizleri bu Afrika ülkeleri şaşırtmasın. Çünkü belli bir kullanıcı oranı mevcut, ülkelerin genelinde internet kullanımı söz konusu değil. Yanlızca bu ülkelerin hangi sosyal ağ sitesine girdiklerini belirtiyor bu oranlar.




Güney Kore’de CyWorld sosyal ağ sitesi ağırlıklı olarak kullanılıyor. Arkadaşlık bulma, ürün satışı, haberler gibi içerikleri barındıran site bu açıdan ciddi bir kullanım oranı yakalamış durumda. Çin’de Xiaonei sitesi ağırlıklı olarak kullanılıyor. Facebook kullanımı’da iyi sayılır ama Xiaonei’nin üstünlüğü ciddi bir boyutta. Zaten siteye girdiğiniz zaman Facebook vari bir görsel tasarım ile karşılaşıyorsunuz hatta tamamen Facebook klonlamasından diyebiliriz ) ama yine de uzun süredir yayın yapan bir site.

Orkut’un bir anlamda en sıcak yuvası Hindistan sosyal ağ sitelerinde tercihini bu Google türk yapımı siteden yana kullanmış. Hemen komşu ülke Pakistan istatistiklerde Facebook diyor ama Google’dan uzmanlar orada da Orkut ile lideriz cevabını veriyor. Bölge’de Hi-5 kullanan ülkeler Tayland, Kamboçya, Moğolistan, Nepal.

Friendster kullanımında bölge de Endonezya, Filipinler liderliği üstlenmiş durumda. Japonya’da yine resmi dilinde yayın yapan Mixi.jp kullanım oranı ile lider konumunda. Tayvan’da Wretch adlı sosyal paylaşım sitesi aktif kullanımı ile üst sıralarda. Ve son olarak Avustralya’da Facebook kullanımı ile sosyal ağ siteleri arasında en üst sırada. Kısaca genel bir değerlendirme yapmak gerekirse Facebook kullanımı genel oranda liderliği sürdürüyor. Ama şu mesaj önemli özellikle Avrupa ülkelerinin kendi sosyal ağ sitelerini tercih etme meselesinde Türkiye olarak bizde azımsanmayacak bir oranla kendi sitelerimizi kullandığımızı belirtmek istedim. Aklıma ilk gelen Mynet bu açıdan önemli bir platform.

Sosyal ağ siteleri için bu örnekler artırılabilir. Ancak hepsinde ortak olan özellik sadece sosyal içerikli bir ağ kurmayı başarmış olmaları değil, bunu yaparken aynı zamanda spesifik bir işlevi de yerine getiriyor olmaları. Geleceğin başarılı sitelerinin çıkış noktası da bu olsa gerek…

http://baybedava.wordpress.com/2009/01/18/bolgesel-olarak-kullanilan-sosyal-ag-siteleri/


Hiç yorum yok:

Dosyalar

9. kalkınma Planı.İş Planı.Kosgeb destekleri 1.Kosgeb destekleri 2.Kosgeb arge destekleri.Kosgeb Tekmerleri.Motivasyon.Hayaller.Tübitak teydeb destekleri.Oslo Klavuzu Işığında Yenilik.Frascati Klavuzu Işığında Ar-Ge.Problem Çözme Teknikleri.Proje Yönetimi.Toplam Kalite Yönetimi.Matriks Organizasyonlar.Fikri Mülkiyet Hakları.Marka nedir?.Marka başvurusu.Marka koruma.Bitki Islahçı Hakları.Patent Bilgisi.Verimlilk.6.çerçeve programı.Kobilerin 6.çerveve programına katılımı.6.çeçeve programında uluslararası işbirliği.
6.çerçeve programı projesi hazırlama .6.çerçeve programı projesi sunma ve değerlendirme.Finansal Analiz.Örnek Finansal Analiz.Finansal Başarısızlık.Sermaye Piyasası Kurumu.İnsan Kaynakları Yönetim Sistemi.AB'ye Özel sektörün intibakı.AB Çevre Müktesebatı.Stratejik Planlama.Bilgi Toplumu Stratejisi.Tarım Stratejileri.Kriz Yönetimi .EU Lobbying.Bilgi ekonomisinin reddettikleri.Teknokentler.Bilgi Ekonomisi.E-Ticaret'e Davet.TİKA Teknik Yardım Projeleri.Fikri Mülkiyet Hakları.Proje Yönetimi.Endüstriyel Tasarım Tescili.Tübitak Proje Destek Süreci.Pazar Araştırması ve Planlaması.Örgüt Yönetimi.Makale Yazma.Bilimsel Araştırma Teknikleri.


Yurtdışı Pazarları
Azerbaycan. Moğolistan. Türkmenistan. Kırgızistan. Kazakistan. Özbekistan. Ukrayna. Moldava. Romanya. Gürcistan. Makedonya. Bosna-Hersek.


Vizyon 2023 Teknolojik Öngörüleri
Strateji Belgesi. Üretim. Tasarım. Savunma Havacılık Uzay. Nano. Mekatronik. Malzeme. Enerji ve Çevre. Biyoloji ve Genetik. Bilişim.

Genel Bilgiler

FELSEFE
Dinler Tarihi.Atatürkçülük.
BİLİM
TOPLUM Dunya ekonomi tarihi.GIDA ÇEVRE SAĞLIK TARIM Bitki Islahı.MALZEME TEKNOLOJİ Nano Teknoloji.Bilgisayar Ağ Temelleri.ENERJİ TAŞIMACILIK UZAY Yıldızların İç Yapısı ve Evrimi.
SANAT
ROL MÜZİK EDEBİYAT YEMEK Denizlerimizdeki Balıklar.
SPOR
YAZ KIŞ MÜCADELE