Bilgi ekonomisinin yerini tasarım ekonomisi mi alacak?



Maddenin sınırları içinde kalmayıp onu aşmaya çalışmak..Yalnızca bilimsel ölçülerle yetinmeyip, maddeyi aşmak ve hükmetmek. Bilineni değiştirmek..Bin yıllardır simyacılığın kendini aşma çabası modern çağda endüstriyel tasarımcılarda hayat buluyor. Onlar bilim dışı her ölçüyü; duyguları, yaratıcılığı ve hayal gücünü de ürünlere yansıtıp, objelere yeni şekiller kazandırıyor. Musluk, çaydanlık, otomobil ya da bilgisayar, akla gelebilecek her eşya endüstriyel tasarımcıların elinde yeniden hayat buluyor. Çevrelerine adeta üçüncü bir gözle bakan endüstriyel tasarımcılar objeleri kimi zaman modaya uygun, kimi zaman geleneksel, kimi zaman da çağdaş esintilerle şekillendiriyor.

Ancak üzerinde çalıştıkları objeleri zevkli ve konforlu hale getirirken, kullanışlı olmasını ve sorun çözmesini de ön planda tutuyorlar. Pazar ihtiyaçları, imalat yöntemleri, ergonomi ve estetik, tasarımları etkileyen unsurlar arasında. Türkiye'de 1990'lı yıllardan sonra gelişen endüstriyel tasarımcılık dünyada oldukça önemli bir yere sahip. Özellikle son 10 yıldır dünyanın önde gelen ülkeleri, rakiplerinden farklı olmanın yolunun endüstriyel tasarımdan geçtiğinin farkında. Bu nedenle Almanya, İtalya ve Japonya başta olmak üzere, piyasayı yönlendiren ülkeler, yıllardır ürün geliştirme konusunda yoğun şekilde çalışıyor. TÜRKİYE VE ENDÜSTRİYEL TASARIM İTÜ Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü Öğretim Üyesi ve Endüstriyel Tasarımcılar Meslek Kuruluşu (ETMK) İstanbul Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Prof.Dr. Alpay Er, Türkiye'de mesleğin gelişimini şu şekilde özetliyor: "Türkiye'de endüstriyel tasarımın gelişiminde 1980 ve 1995 tarihlerinden söz edebiliriz. 1980 sonrasında Türkiye'nin ekonomik cephesinde köklü değişimler yaşanmaya başladı, ihracat gündeme geldi, rekabet arttı, piyasa ekonomisi kuralları yerleşmeye başladı. Ne zaman yüksek tasarım girdili yabancı ürünler iç piyasada boy göstermeye başladı, o zaman hedefleri sadece iç piyasa olduğundan tasarımı bir gereklilik gibi görmeyen firmalar da ürünlerinde fark, yenilik yaratma çabasına girdi." Alpay Er, "Artık dünya bilgi ekonomisi yerine tasarım ve yenilik ekonomisi gibi kavramları tartışıyor" dedi. YURT DIŞINDAKİ ÜNLÜ TASARIMCILARIMIZ Başarılı tasarımcılarımızın sayısı her geçen yıl artıyor. Ayşe Birsel, Defne Koz, İnci Mutlu, Mirzat Koç, Türkiye'de yetişip yurtdışında kariyerlerini başarıyla sürdüren isimler. Yurtdışında tasarım eğitimi alarak, kariyerini Wolkswagen Grubu'nun Tasarım Müdürü olarak sürdüren Murat Günak da ünlü Türk tasarımcılar arasında. Alpay Er, başarılı tasarımcılar listesine şöyle devam ediyor; " Çalışmalarını İstanbul'da sürdüren Aziz Sarıyer, Oya Şenocak, Ümit Altun, Can Yalman, Tanju Özelgin, ve Arif Özden'i, genç kuşaktan Kunter Şekercioğlu, Trio Tasarım Grubu'ndan Ece Günay ve Burak Dalyan ile Zafer Uluçay'ı da bu gruba dahil etmek gerekiyor. Ayrıca aldıkları ödüller ile yurtdışındaki tasarım dergilerinin de dikkatini çeken yeni mezun Tamer Nakışçı, Demet Bilici ve Seçil Uğur'un da önümüzdeki yıllarda adlarından sık sık söz ettireceği muhakkak." Murat Günak'ın tasarladığı Peuguot 206, Ayşe Birsel'in ABD'li ofis mobilya devi Herman Miller için tasarladığı Resolve ve İnci Mutlu'nun Koziol için tasarladığı plastik aksesuarlar büyük beğeni topladı. Özellikle genç kuşaktan tasarımcılar ve öğrenciler Philips, Nokia ve benzeri uluslararası firmaların düzenledikleri yarışmalarda yıllardır dereceye giriyor. En son Tamer Nakışçı Nokia'nın ödülünü kazandı. Son 5 yıldır Türk firmaları İF ve Red Dot gibi Avrupa Tasarım Promosyon örgütlerinin de ödüllerinin de sahibi oldular.
Demet Bilici: Endüstri, tasarımın önemini keşfetti Demet Bilici tasarladığı "Drop Corian Lavabo" ürünü ile Wallpaper Dergisi'nde "En Çok Aranan 10 Tasarımcı" başlığı altında yer aldı. Bilici'nin bir başka ürünü "Yaptım-Bozdum", tasarımcıya ADesign Fair 2004'de Yılın Genç Tasarımcısı ödülünü getirdi. "Mesleğimiz tamamen insanla ilgili. İhtiyaç zevk ve konfora hizmet veren bir sektörde çalışıyoruz. Düşünce yapımızla, olaylara Akdeniz sıcakkanlılığıyla bakışımızla, pratik zekamızla aslında tasarıma yepyeni bir bakış açısı ve boyut getirebiliriz. Endüstrinin de bunu fark etmeye başladığını düşünecek olursak önümüzdeki yıllarda çok güzel gelişmeler yaşanacağına inanıyorum".
Ümit Altun: Henüz çocukken karar verdim "Oldum olası otomobil çizmeye, tasarlamaya aşırı bir merakım vardı. Sürekli bulduğum her kağıt parçasının üzerine otomobil resimleri çizerdim. Oyuncakları bozarak yeni modeller yapardım. Lise yıllarımda meslekler hakkında bilgi sahibi olmaya başladığımda ise tasarımcı olmaya karar verdim. Bu karar benim için sadece ileride yapacağım mesleği seçmek anlamına gelmiyordu, aslında o anda yaşam biçimimi şekillendirecek kararı vermiştim. 2003 yılından beri endüstriyel ürün tasarımı konusunda birçok firma ile değişik konularda yürüttüğüm tasarım çalışmalarımı kurucusu olduğum DesignUM'da sürdürüyorum."
Ece Günay: Tasarım, rekabet gücünü arttırıyor "Endüstriyel tasarım bir ürünün pazarda rekabet gücünü arttıran en önemli unsurlardan biri. Son dönemde endüstriyel tasarımcılık gençler tarafından tercih edilen meslekler arasına girdi. Bunun nedenini de mesleğin gençlerin kendilerini ifade ederken daha özgür olmalarına olanak verdiğini düşünüyorum. Her insanın doğasında tasarımcılık yatar. Ancak endüstri ürünleri tasarımcısının aldığı sağlam teknik ve görsel eğitimin yanı sıra güçlü bir öngörü ve yorum yeteneğine sahip olması gerekir Her projenin kendi araştırma, tasarım ve imalat süreçleri vardır ki bazen bunlar birbirleriyle eş zamanlı da yürüyebilir. Ürün tasarımı sürecinde tasarımcının düşündükleri projeye göre değişiyor."

Dilek Mollaveisoğlu, İTO İstanbul Ticaret Gazetesi, 31 Ekim 2005.

Hiç yorum yok:

Yayınlananlar

Dosyalar

9. kalkınma Planı.İş Planı.Kosgeb destekleri 1.Kosgeb destekleri 2.Kosgeb arge destekleri.Kosgeb Tekmerleri.Motivasyon.Hayaller.Tübitak teydeb destekleri.Oslo Klavuzu Işığında Yenilik.Frascati Klavuzu Işığında Ar-Ge.Problem Çözme Teknikleri.Proje Yönetimi.Toplam Kalite Yönetimi.Matriks Organizasyonlar.Fikri Mülkiyet Hakları.Marka nedir?.Marka başvurusu.Marka koruma.Bitki Islahçı Hakları.Patent Bilgisi.Verimlilk.6.çerçeve programı.Kobilerin 6.çerveve programına katılımı.6.çeçeve programında uluslararası işbirliği.
6.çerçeve programı projesi hazırlama .6.çerçeve programı projesi sunma ve değerlendirme.Finansal Analiz.Örnek Finansal Analiz.Finansal Başarısızlık.Sermaye Piyasası Kurumu.İnsan Kaynakları Yönetim Sistemi.AB'ye Özel sektörün intibakı.AB Çevre Müktesebatı.Stratejik Planlama.Bilgi Toplumu Stratejisi.Tarım Stratejileri.Kriz Yönetimi .EU Lobbying.Bilgi ekonomisinin reddettikleri.Teknokentler.Bilgi Ekonomisi.E-Ticaret'e Davet.TİKA Teknik Yardım Projeleri.Fikri Mülkiyet Hakları.Proje Yönetimi.Endüstriyel Tasarım Tescili.Tübitak Proje Destek Süreci.Pazar Araştırması ve Planlaması.Örgüt Yönetimi.Makale Yazma.Bilimsel Araştırma Teknikleri.


Yurtdışı Pazarları
Azerbaycan. Moğolistan. Türkmenistan. Kırgızistan. Kazakistan. Özbekistan. Ukrayna. Moldava. Romanya. Gürcistan. Makedonya. Bosna-Hersek.


Vizyon 2023 Teknolojik Öngörüleri
Strateji Belgesi. Üretim. Tasarım. Savunma Havacılık Uzay. Nano. Mekatronik. Malzeme. Enerji ve Çevre. Biyoloji ve Genetik. Bilişim.

Genel Bilgiler

FELSEFE
Dinler Tarihi.Atatürkçülük.
BİLİM
TOPLUM Dunya ekonomi tarihi.GIDA ÇEVRE SAĞLIK TARIM Bitki Islahı.MALZEME TEKNOLOJİ Nano Teknoloji.Bilgisayar Ağ Temelleri.ENERJİ TAŞIMACILIK UZAY Yıldızların İç Yapısı ve Evrimi.
SANAT
ROL MÜZİK EDEBİYAT YEMEK Denizlerimizdeki Balıklar.
SPOR
YAZ KIŞ MÜCADELE