E-Ticaret Güvenliği

Ticari yaşam her şeyden önce güvene dayalı ilişkilerle gelişir, büyür. Ticari kurumların gerek müşterileri ile gerekse diğer ticari kurumlarla olan ilişkisini güven belirler. Geleneksel ticari yaşamda, sık sık alışveriş esnasında karşılaşan taraflar, yüz yüze olmanın getirdiği rahatlıkla bunu daha kolay kurarlar. İlk bakışta e-ticaret, mekansal sınırları ortadan kaldırması ve bu nedenle yüz yüze olmayı gerektirmemesi açısından bir güvensizlik duygusu verebilir. Oysa bu bir yanılgıdır. Geleneksel ticaret yaklaşımlarına oranla, elektronik ortamda ticaret, sayısal (dijital) kontrol süreçleri ve insan hatasına izin vermeyen mekanizmasıyla daha güvenli bir ticari ortam sunmaktadır. Öyle ki, sokakta bir yankesiciye kredi kartlarınızı çaldırma olasılığı, Internet ortamında kredi kartı ve diğer ödeme sistemlerinizin üçüncü şahıslar tarafından ele geçirilmesi olasılığından çok daha yüksektir.
Geleneksel ticarette varolan güven sağlayıcı yöntemler aslında e-ticarettekilerle aynıdır. Aradaki fark sadece e-ticaretin güvenlik sistemlerinin sayısal (dijital) bir sisteme dayalı olmasıdır. Sayısal (Dijital) imza ve sayısal (dijital) sertifikalar aracılığı ile ticari işlemlerin muhatabı olan taraflar bilgilerini elektronik güvenlik ortamında kolayca aktarabilmektedirler.
Açık bilgi iletişim ağlarında, örneğin Internet'te bu tür ticari faaliyetlerin olası güvenlik açıklarını önceden önlemek için kriptoloji bilimi (Bilgileri şifreleme bilimi) her geçen gün daha gelişkin güvenlik sistemleri üretmektedir.
E-ticaret uygulamalarına geçmeyi planlayan bir firma öncelikle ticari yapısına uygun bir güvenlik politikası belirlemeli, ardından bu politikayı destekleyecek etkin bir sayısal (dijital) güvenlik sistemi kurmalıdır. Bunun için yapılması gereken güvenlik çalışmalarını uzmanlar sırasıyla şöyle belirtiyor:
· İşletim sistemi güvenilirliği
· Web ortamındaki trafiği filtre edecek bir firewall (güvenlik duvarı) sisteminin kurulması
· Saldırı belirleme sistemi
· Müşteri bilgileri veri tabanı güvenliği
· Web tabanlı dinamik içerik güvenliği
· VPOS (Sanal ödeme noktası) güvenliği (SSL,SET vs.)
· Son aşama ise, SSL olarak bilinen Secure Sockets Layer ya da güvenli giriş katmanı olarak çevirebileceğimiz sistemdir.
E-ticareti, alım-satım, para transferi, sipariş vs gibi ticari faaliyeteleri web ortamına taşıyan ve Internet yoluyla bu işlemleri gerçekleştiren Internet uygulamaları olarak kabul edersek, bu işlemleri yaparken aranan güvenlik anlayışını da buna uyarlamak zorundayız. Bu elbette marketten alışveriş yaparken, bir firmayla iş anlaşması yaparken, bankaya gidip ödemelerimizi yaparken veya bir ihaleye katılırken ki güvenlik beklentilerimizden farklı olacaktır. Temelde aynı fakat süreçte farklı bir güvenlik. E-ticaret güvenliği bu kapsamda incelenecek bir konudur.
Şunu da belirtmek gerekir ki, e-ticaret güvenliği farklı bir anlayış gerektirirken, bu güvenliği tehdit edecek unsurlar, normal hayatta karşılaşılabilecek tehditlerden fazla değildir. Örneğin kredi kartınızı ve cüzdanınızı sokakta bir yankesiciye ya da kapkaççıya kaptırma ihtimaliniz, kredi kart bilgilerinizin bir hacker (bilgisayar korsanı) tarafından çalınması ihtimalinden çok daha yüksektir. (Suç oranları bu konuda da aynı sonuçları vermektedir) Yani e-ticaret, güvenlik endişeleri bulunan bir teknoloji değildir. Doğru uygulandığında güvenlik riskleri, normal bir ticari faaliyette oluşabilecek risklerden çok daha azdır.

Hiç yorum yok:

Yayınlananlar

Dosyalar

9. kalkınma Planı.İş Planı.Kosgeb destekleri 1.Kosgeb destekleri 2.Kosgeb arge destekleri.Kosgeb Tekmerleri.Motivasyon.Hayaller.Tübitak teydeb destekleri.Oslo Klavuzu Işığında Yenilik.Frascati Klavuzu Işığında Ar-Ge.Problem Çözme Teknikleri.Proje Yönetimi.Toplam Kalite Yönetimi.Matriks Organizasyonlar.Fikri Mülkiyet Hakları.Marka nedir?.Marka başvurusu.Marka koruma.Bitki Islahçı Hakları.Patent Bilgisi.Verimlilk.6.çerçeve programı.Kobilerin 6.çerveve programına katılımı.6.çeçeve programında uluslararası işbirliği.
6.çerçeve programı projesi hazırlama .6.çerçeve programı projesi sunma ve değerlendirme.Finansal Analiz.Örnek Finansal Analiz.Finansal Başarısızlık.Sermaye Piyasası Kurumu.İnsan Kaynakları Yönetim Sistemi.AB'ye Özel sektörün intibakı.AB Çevre Müktesebatı.Stratejik Planlama.Bilgi Toplumu Stratejisi.Tarım Stratejileri.Kriz Yönetimi .EU Lobbying.Bilgi ekonomisinin reddettikleri.Teknokentler.Bilgi Ekonomisi.E-Ticaret'e Davet.TİKA Teknik Yardım Projeleri.Fikri Mülkiyet Hakları.Proje Yönetimi.Endüstriyel Tasarım Tescili.Tübitak Proje Destek Süreci.Pazar Araştırması ve Planlaması.Örgüt Yönetimi.Makale Yazma.Bilimsel Araştırma Teknikleri.


Yurtdışı Pazarları
Azerbaycan. Moğolistan. Türkmenistan. Kırgızistan. Kazakistan. Özbekistan. Ukrayna. Moldava. Romanya. Gürcistan. Makedonya. Bosna-Hersek.


Vizyon 2023 Teknolojik Öngörüleri
Strateji Belgesi. Üretim. Tasarım. Savunma Havacılık Uzay. Nano. Mekatronik. Malzeme. Enerji ve Çevre. Biyoloji ve Genetik. Bilişim.

Genel Bilgiler

FELSEFE
Dinler Tarihi.Atatürkçülük.
BİLİM
TOPLUM Dunya ekonomi tarihi.GIDA ÇEVRE SAĞLIK TARIM Bitki Islahı.MALZEME TEKNOLOJİ Nano Teknoloji.Bilgisayar Ağ Temelleri.ENERJİ TAŞIMACILIK UZAY Yıldızların İç Yapısı ve Evrimi.
SANAT
ROL MÜZİK EDEBİYAT YEMEK Denizlerimizdeki Balıklar.
SPOR
YAZ KIŞ MÜCADELE